U samom smo srcu motociklističke sezone. Dugi, sunčani dani, suhe ceste i predivne morske ili šumske vizure, mame brojne motocikliste na duže ili kraće rute po Hrvatskoj i regiji. Kako bi svako putovanje prošlo ugodno i sigurno, jednu od najvažnijih uloga i funkcija imaju moto gume. Koje odabrati za određen tip motocikla, kada ih je nužno zamijeniti i kako ih održavati pročitajte u tekstu koji slijedi.
Osnovna podjela pneumatika za motocikle po namjeni:
Slick gume su trkaće gume, izuzetno mekane, bez šare. Ove gume imaju samo jednu namjenu, najveće moguće prianjanje na trkaćoj stazi.
Nemaju šaru, odnosno odvode za vodu.
Ove gume nisu namijenjene za promet. Bilo kakva druga upotreba osim za staze je nesigurna.
Sportske gume namijenjene su sportskim motociklima, odgovarajuće su za sportsku vožnju, ali i za vožnju u redovitom prometu, uz određene kompromise.
Sportske gume daju visok koeficijent prianjanja, ali su mekane i kratko traju. Potrebno je njihovo zagrijavanje da bi bile maksimalno efikasne.
Često ih je nemoguće zagrijati u javnom prometu. To znači da montiranjem ovih guma nećete biti nužno brži izvan staze.
Sport touring gume spajaju perfomanse, dugotrajnost i upotrebljivost u raznim okolnostima. Ove gume možete koristiti na svakom motociklu koji se vozi po asfaltu.
Posljednje generacije takvih guma uspješno se nose i s rekreativnom vožnjom na stazi.
U okviru ove kategorije treba spomenuti i čisto touring gume koje su namijenjene teškim putničkim motociklima, gdje je naglasak prije svega na trajnosti.
Adventure touring gume – ekspanzijom ADV klase motocikala nastala je široka paleta guma u ovom segmentu. Ova guma treba pomiriti vožnju na asfaltu, makadamu, pijesku, utabanoj zemlji, itd.
Pri tome, imaju dovoljno prianjanja, izdrže težinu prtljage i motocikla, kako na toplom tako i hladnom.
Podmiriti takve zahtjeve u jednoj gumi je nemoguće. Zato ćete ove gume nalaziti u inačicama:
- 80/20 – odnosno 80% asfalt, 20% izvan asfalta
- 50/50 – odnosno 50% asfalt, 50% izvan asfalta
- 20/80 – odnosno 20% asfalt, 80% izvan asfalta
Ovdje nema univerzalnog rješenja niti “perfektne” gume.
Izbor je kompromis.
Skuterske, kruzerske, cross, supermoto gume dizajnirane su za specifične motocikle i namjene.
Jednokomponentne i dvokomponentne gume razlikuju se u smjesi gaznog sloja, odnosno tvrdoći.
Jednokomponentna guma ima jednaku tvrdoću od ruba do ruba. Takva guma ima iste karakteristike kada se motocikl vozi na pravcu i u zavojima.
Ako proizvođač koristi tvrđu smjesu, guma će prijeći više kilometara, ali će danak tome biti lošije prianjanje kod naginjanja.
Ako je pak smjesa mekana, guma će imati bolje prianjanje, ali će pritom kraće trajati.
Mi, naravno, želimo da nam guma dugo traje i da ima dobro prianjanje.
Dvokomponentne gume nam omogućavaju obje osobine, dugotrajnost i najveće moguće prianjanje.
Proizvođači u ovom slučaju na gumi koriste dvije komponentne smjese: tvrdu, koja je na središnjem gaznom sloju i mekanu, koja se nalazi bliže krajevima gume.
Dok se motocikl kreće pravocrtno, gazi tvrdom smjesom koja se manje troši.
Kada je u zavoju, gazi mekanom smjesom koja ima bolje prianjanje.
Ukratko, to je kao da imate jednu tvrdu gumu za auto cestu, a mekanu po zavojima.
Trajnost moto guma
Radni vijek gume ovisi o snazi i masi motocikla, načina vožnje, temperature i tlaka u gumama. Što je motocikl teži i snažniji, brže će potrošiti gume.
Ukoliko stalno vozite brzo, skratit ćete vrijeme trajanja guma. Vožnja po vrućem asfaltu također ubrzano troši gume.
Dodatna masa suputnika i prtljage isto će negativno utjecati na trajanje gume.
Ne treba zanemariti ni stanje ovjesa je može uzrokovati nepravilno trošenje guma.
Pogrešan izbor guma će vas također i koštati, ako npr. montirate mekanu sportsku gumu na putnički motocikl. Izdržat će svega par tisuća kilometara.
Šira guma od tvornički propisane
Nije rijedak slučaj da se vlasnici odlučuju za širu gumu od tvornički propisane radi estetike i većeg prianjanja.
Montiranjem šire gume na uži naplatak, dolazi do promjene geometrije gume, što negativno utječe na vozne karakteristike.
Zato se držite isključivo tvorničkih dimenzija. Vjerojatno nećete dobiti veće prianjanje.
Starenje moto guma
Guma motocikla troši se uslijed većeg broja prijeđenih kilometara i gubi svoja svojstva nakon godina korištenja.
Bez obzira na kilometražu, jako sunce, grijanje i hlađenje degradiraju gume. Dubina utora ne znači uvijek da guma pruža dobro prianjanje.
Jedna od karakteristika kvalitetnih guma je da zadržavaju dobre karakteristike kako se troše s prijeđenim kilometrima.
Bušenje i popravak guma
Gume motocikala su mekane sa malim utorima u odnosu na automobilske. Kada se zagriju, bušenja nisu rijetka.
U većini slučajeva manja oštećenja mogu se sanirati privremeno “crvićima” ili sprejom za krpanje guma.
Generalno pravilo važi da se sanira samo ona guma gdje je rupa promjera manjeg od 8 mm i koja je na sredini gume. Dubina utora gume ne smije biti manja od 1,6 mm.
Ni jedan proizvođač ne preporučuje korištenje krpanih guma, već samo krpanje do prvog servisa.
Nikome se ne baca probušena nova guma od 200 eura, mnogi nastavljaju s njenim korištenjem. Ali…
Kad je vrijeme za zamjenu?
Postoji više faktora koji ukazuju da je vrijeme za zamjenu:
- Gume starije od pet godina
- Mehanička oštećenja (proboji, posjekotine, itd.)
- Potrošenost gaznog sloja (manje od 1,6 mm)
- Neravnomjerna potrošenost (npr. desna strana potrošena više od lijeve)
- Baloni/bubrezi nastaju kada struktura gume popusti, pa sliči na balo
Ponuda MITAS MOTO guma u Vulkalu
Bili ponosan vlasnik skutera, sportskog, cross ili touring motocikla, bili pobornici oldtimera i choppera, Mitas Moto ima odgovarajući set guma za vaše vozilo! Svjetski poznat brend, s dugogodišnjim iskustvom izrade guma za sve tipove motocikala, ruta i cesta, Mitas Moto jedan je od onih proizvođača koji kontinuirano pomiče granice kako bi vam omogućio još udobniju i sigurniju vožnju na dva kotača. Cjelokupnu ponudu pogledajte u našem webshopu ili saznajte pozivom najbliže Vulkalove poslovnice.
Uz nove Mitas gume, jedino pitanje ostaje – kamo ćemo u đir?